Appoteek

Lean Apps

Waarom de ProZes apps?

Data captatie.

Bruikbare, Lean data zijn essentieel in de besluitvorming binnen processen en proces optimalisatie.

Makkelijke ‘Lean’ app
Betrouwbare, zinvolle data
Stuur met data. (Obeya, KPI …)
Korte opleiding/training nodig
Onmiddellijk inzetbaar, makkelijk en snel aanpasbaar (custom).
Draait op Android, iOs, MS, Apple enz. (Zebra, Newland, Honeywell…)

Toolbox

Samenwerking

Scan

PDCA – DMAIC

Effectief

Aanpasbaar

Excel

Is een krachtige tool, maar werkt minder efficiënt op de werkvloer. Data ingeven in Excel via tablet of PC werkt zelden foutloos op de werkvloer. De App’s maken dit véél makkelijker en foutloos.

Data

Als database gebruiken de apps Excel op de achtergrond. Je kan makkelijk gegevens ophalen met Power Querry, Power Pivot, Power BI enz. M.a.w. jouw vertrouwde omgeving. (werkt ook met G-sheets en andere databases)

Pen en papier

Pen en papier, lekker ‘old school’. Niets mis mee, maar een ‘real time’ overzicht het je niet meteen.

Foutgevoelig

Van handgeschreven informatie naar bruikbare, zuivere data is een hele stap met valkuilen.

Capteer ‘first time right’

Data capteren met de apps gaat makkelijk, vlot en foutloos. Je kan zelf de kwaliteit van de data bewaken en in real time volgen.

1 beeld zegt meer dan woorden

‘In app’ fotos nemen die gelinkt zijn aan de overige data die je hebt ingegeven. Jouw fotoapparaat opent automatisch.

Zoekbare beelden

Fotos maken, transfereren van smart phone of tablet naar een bestand, gaan zoeken in het bestand…. Met de apps maak je ‘in app’ een foto en kan je die foto makkelijk en snel terugvinden adhv zoektermen. Jouw beelden hebben een link met de data.

Field tested – field proof

Stocktelling Apps

De apps werden succesvol ingezet bij meerdere klanten. De doorlooptijd van een stocktelling bij een bedrijf dat handelt in zonnepanelen en alle nodige bevestigingsmaterialen daarvoor, werd teruggedrongen van ‘meerdere dagen’ tot 1 werkdag binnen normale werkuren.
Na elke telling (we organiseerden ook proef-tellingen), werd een feedback moment georganiseerd waarin we in groep analyseerden waar het beter kon. Door deze input te gebruiken werden de apps steeds meer klantgericht (interne klant). Effectiever en efficiënter. Dit weerspiegelde in een volledige, gecontroleerde en ordelijke telling op 1 werkdag. Naast de apps werd een stocktelling-‘proces’ ontwikkeld dat belangrijk is om de beoogde effectiviteit en efficiëntie te kunnen behalen.
De ProZes stockapps zijn field-tested en hebben hun deugdelijkheid en betrouwbaarheid in de praktijk al meermaals moeten bewijzen.

Warehouse mapping – Mag Mapp

Bij enkele ‘verhuis’-opdrachten (magazijn verhuist naar andere externe of interne locatie of krijgt een grondige work-over) gebruikte ik de Mag Mapp app.
Voor een verhuis is het belangrijk dat je weet ‘wat je hebt’. De Mag Mapp app is een tool waarmee je ‘alles dat in het magazijn staat’ in kaart kan brengen.
Ook buiten een verhuis project werd de Mag Mapp al meerdere keren ingezet. Je kan al jouw producten registreren, afmetingen en gewichten, locaties, foto’s enz.
Gegevens die in een ERP kunnen gebruikt worden, op een E-shop, aankoop, boekhouding, IT enz. Voorbereidend op een verhuis kan je aan de slag met de verkregen gegevens om volumes, afmetingen enz. te berekenen die kritisch zijn voor het nieuwe magazijn. Hoeveel plaats zullen mijn producten innemen? Hoe sla ik ze best op? Hoeveel vrachtwagens ga ik nodig hebben voor het transport enz.
Gekoppeld aan een stocktelling na de eerste opkuis (met de 5S app) heb je nadien waardevolle data om mee aan de slag te gaan.

5S app

Bij een opstart van een 5S traject gaan vaak heel wat artikels in ‘quarantaine’ zoals dat heet in 5S. M.a.w. je twijfelt eraan of je het product in de ‘scheiden’ stap houdt, of verwijdert uit het bedrijf. Bij twijfel gaan we het product ’taggen’ en in quarantaine zetten. Een zone binnen het bedrijf waar deze ’twijfelaars’ samenkomen.
Om overzicht te blijven behouden op de quarantaine, en een hulp te vormen in het beslissingsproces, bouwde ik de 5S app. Je kan registreren wat, je waar, waarom, wanneer hebt geplaatst. Ja kan nagaan hoe lang staat het er, welke actie moet wie gaan ondernemen (wie, wat , waar) enz.
Wat je tijdelijk verwijdert hebt blijft op deze manier vlot raadpleegbaar en ‘vindbaar’. Op regelmatige tijdstippen kan je dan beslissen om je het definitief verwijdert of terug gaat gebruiken. De 5S app bewees haar deugdelijkheid in 3 projecten waarvan 2 verhuis-gerelateerd waren.

Verhuis app – Move App

Wanneer je jouw magazijn verhuist, en ik heb al meerdere projecten begeleidt, van tuin-artefacten tot onderdelen voor elektromotoren productie, wil je grip houden op heel het spektakel.
End to end inzicht op de verhuis. Goederen vertrekken uit de rek, verlaten het magazijn, gaan op transport, en raken uiteindelijk op de definitieve nieuwe locatie. Alle tussenstappen (en we kunnen deze aanpassen naar believen) worden geregistreerd.
Wie heeft wat waar wanneer geplaatst? Wie heeft wat wanneer terug meegenomen? Staat het nog in het oude magazijn? Staat het nog op de vrachtwagen? Welke?
Hoeveel paletten hebben we al verhuisd en hoe lang gaat onze verhuis nog duren? enz.
Inzicht en controle.
De put-away op de nieuwe locatie kan vertrouwen op de app. De bestuurder van de heftruck krijgt adhv een scan van de palet (barcode, QR) een locatie voorgesteld voor deze palet met de betreffende goederen. Je kan een hele matrix van ALS DAN opmaken waarmee de app aan de slag gaat om de chauffeur naar de juiste locatie te leiden.
Verhuizen zonder stress.

klachtenregistratie – ticketing

Bij een project waarin ik het bedrijf bijstond om in een migratie van het oude ERP systeem naar het nieuwe ERP systeem, wilde ik grip krijgen op de vragen en verzuchtingen van de ‘interne’ klanten. Bij een dergelijke migratie komen heel wat vragen, klachten en feedback kijken.
Om dit te kunnen kanaliseren en beheren bouwde ik de ticketing app.
Klanten kunnen een ticket aanmaken over een bepaald topic. De ‘beheerder’ van de klachtendienst kan deze opvolgen, toewijzen aan een bepaalde partij (intern of extern) en verder opvolgen voor afhandeling.
Op het interne dashboard kan je makkelijk een overzicht houden op de situatie.
Na dit traject werd de ticketing app ook op andere opdrachten ingezet als ‘klachtenregistratie’ met dezelfde functionaliteiten. Verzamelen, registreren, beheren, afhandelen en vooral LEREN door inzichten te verzamelen voor verbeter acties.

Jouw App

Jouw app wacht om gebouwd te worden. Heb je nood aan een makkelijke tool dat vlot bedienbaar is vanop allerlei toestellen en betrouwbaar is? Inzichten en informatie in ‘real-time’?
Tell me, we gaan aan de slag!